sommerferie 2015 040

sommerferie 2015 010

Før start i Lærdal

Sommerferie 2015 030 Sommerferie 2015 015

Kjell på matstasjonen i Fagernes (t.h.) og Tor-Erik på vei opp Sognefjellet.

Jotunheimen Rundt ble i år arrangert for 25. gang og Tursyklistene stilte med 2 mann på det 43 mil lange rittet. I tillegg syklet Arne Sesseng «Sognefjellsrittet» fra Lom til Sogndal.

Kjell Mathisen og jeg kjørte fra Trondheim til Sogndal på torsdag kveld 2. juli, sammen med våre respektive koner og tok inn på stamhotellet vårt, Hofslund Fjord Hotel.
Fredag morgen stod vi opp til delvis skyet vær, men utover dagen kom solen og det ble varmt og fint. Etter inntak av middag i Sogndal, satte vi kursen mot Lærdal.
Vi hadde beregnet å ta ferje fra Mannheller til Fodnes kl. 16:20, men ble stående i kø på Kaupangerskogen grunnet et trafikkuhell og rakk derfor først neste ferje og det ble dermed ganske hektisk frem til start.

Startnummer skulle hentes, sykler og bekledning klargjøres, men vi rakk det og stilte til start i Lærdal sentrum kl. 18:00. Perfekte sykkelforhold i lettskyet vær og 21 grader. Bibbi og Kari så oss vel av gårde før de returnerte til Sogndal.
Vi startet i en gruppe som skulle bruke 24 timer eller mer, men allerede etter få mil var farten så vidt bra at vi lå foran skjemaet. Vi la oss i et relativt stort felt som holdt grei fart opp hele dalen fra Lærdal i retning Filefjell. I stigningene opp fra Borlaug sprakk feltet opp, men vi holdt greit følge med tetgruppen. Over selve Filefjell pågår det et større vegarbeid og her ble det stor spredning i feltet på grunn av forholdene på vegen. Flere kilometer med grusveg av forskjellig standard var årsaken til det, så vi ble en trio etter fjellet og ned til Øyer og inn til Vang, hvor første matstasjonen var, etter 92 km. Det ble et lite kvarters pause her.

Vi ble de samme tre ut fra Vang og nedover mot Fagernes, men ble innkjørt av et større felt ved Ryfoss, som vi hang oss på og holdt følge med til matstasjonen i Fagernes kl. 23:33. 147 km var nå tilbakelagt. Mørket kom nå sigende og dermed måtte lyktene tennes når vi dro videre.

Vi var 3 mann som syklet ut sammen 23:45, men da stigningene opp mot Beitostølen startet, var Kjell og jeg ganske fort alene. Etter et par mil fra Fagernes ble vi tatt igjen av rekordpuljen, som startet 2 timer etter oss. De var kun 4 mann i følge. Vi kom til Beitostølen (900 moh) kl. 01:32 og hadde da 184 km bak oss. Temperaturen var merkbart kjøligere og dermed måtte vi få på oss noe mer tøy (medbrakt). 20 minutter senere tok vi fatt på turen opp til Båtskaret og videre mot Bygdin (1065 moh).

Undervegs lysnet det av ny dag. Fra Bygdin stiger det jevnt opp mot toppen av Valdresflya og her møtte vi da også brøytekantene av snøen over fjellet. Vi nådde toppen av Valdresflya, 1389 moh, kl. 03:10 og med klarvær, var det skikkelig kaldt der oppe, med bare 3 grader. Kjell hadde dessverre glemt langfingrede hansker og fikk føle det på den hustrige nedkjøringen fra fjellet og også over platået til neste matstasjon, for elvene gikk flomstore og avga temmelig kald luft og i tillegg lå det frostrøyk i flere mil videre. Etter 25 mil på sykkelen kom vi til 4. matstasjonen på Randsverk og Kjell fant fort vegen til toilettet i bygget der og fikk varmet hendene sine i håndtørkeren. Frosten slo inn i kroppen på meg her og en kopp kaffe ble til en halv kopp innen jeg fikk den opp til munnen, for hendene skalv som aspeløv. Det ble 25 min pause her og det var faktisk godt å ta fatt på syklingen fra Randsverk kl. 05:10, for nå bar det opp en 3 km stigning til Lemonsjøen.

Sola kom nå for fullt og etter å rullet ned den tøffe utforkjøringen til Tessanden ved Vågå, var det godt å kjenne på solvarmen som fulgte oss frem til 5. matstasjonen i Lom, hvor vi ankom kvart på sju. Her vanket det varm lapskaus og brødmat! Nydelig!

Vi hadde sendt en sekk med klær fra starten i Lærdal til Lom, så nå ble det bytte til litt lettere antrekk. Det ble en lang pause på vel 40 min her før vi satte oss på syklene igjen og forlot Lom kl. 07:25.

Opp Bøverdalen går vegen mye langs elven og i mye skyggepartier, så det var relativt kjølig i morgentimene oppover, men ved foten av første stigningen som går ca 3 km opp til Jotunheimen fjellstue, 1000 moh, ble det av med jakkene, for nå var det varme fjellsider som ventet. Ved Bøvertun fjellstue møtte vi de første snøfonnene igjen og oppover mot Krossbu ble det bare mer og mer snø å se. Vi nådde toppen av Sognefjellsvegen og rittets 6. matstasjon ved Sognefjellshytta, 1430 moh, kl. 10:20. Hele vidda innover var dekt av snø og det ble et møte mellom sommer- og vinteridrett, for det mange skiløpere å se i aksjon. Etter 5 mils sykling fra Lom og med tøffe klatreetapper opp til Sognefjellshytta, smakte nystekte vafler alldeles fortreffelig. 20 minutter senere var det på med ytterjakker igjen, for det var kjølig luft her oppe, selv om sola var høyt på himmelen, for de hvitdekte fjellviddene kjølte lufta ned.

Fra Sognefjellshytta går vegen et par mil over fjellplatået før det stuper ca. en mil bratt ned på vestsiden av fjellet. Kuppert terreng over platået her, så det bød på både motbakker og utforkjøringer. Nedkjøringen fra fjellet er utfordrende med til dels temmelig bratte utforkjøringer, krappe svinger og noe steder ganske smal veibane. I de farligste svingene hadde arrangørene sørget for at det satt vakter og Røde Kors-folk.

Vel nede fra fjellet kommer man til den lille bygda Fortun. Her var det herlig sommervær og det fristet med iskrem, så Joker-butikken fikk besøk av oss og en kjempeiskrem smakte bare vidunderlig! 16 km videre langs Lusterfjorden brakte oss til rittets siste matstasjon i Luster, og nå var 390 km unnagjort. Tok en 10 minutters pause her mellom 12:30 og 12:40 og fikk fylt på flaskene og inntatt ferske vafler her også! Formen var upåklagelig og den 8 km lange motbakken fra Marifjøra til Hafslo gikk veldig greit og dermed var det bare å tråkke på innover og i solskinn og sol og 25 graders varme, krysset vi målstreken i Sogndal sentrum kl. 14:23, hvor vi ble mottatt av Kari og Bibbi som var glad for å se oss velberget gjennom rittet. For mitt vedkommende ble det ny pers med tiden 20:23.56. Kjell hadde bedre fra før, men vi hadde bare en målsetting i år og det var å fullføre, slik at Kjell kunne bokføre sitt 10. Jotunheimen Rundt og for meg ble det da mitt 11. I målområdet vanket det grillmat og drikke på syklistene. Gjett om det smakte !

280 ryttere fullførte de 43 milene, mens 94 brøt eller ikke møtte til start. Vinnertiden i rittet var sterke 12:49:36, som ble en trio til del, to syklister fra Lillehammer CK og en fra Vossevangen CK.

Sognefjellsrittet fra Lom til Sogndal ble fullført av 192 stykker, hvorav Tursyklistenes Arne Sesseng i klassen 70+ fullførte på pene 6:33:41.

Fra målområdet bar det tilbake til hotellet og en velfjortjent dusj. Kjell sov noen timer etterpå, mens jeg holdt damene med lag i hotellhagen. Om kvelden var vi på restaurant og spiste middag og på vei hjem gikk vi en runde og så oss om i Sogndalsfjøra, som er ganske idyllisk med fine småhus i tette klynger ned mot Sogndalsfjorden. Etter en god natts søvn ble det frokost og så tid for avreise søndag. Bibbi og Kjell satte kursen hjem til Trondheim, mens Kari og jeg tok fatt på en ukes Vestlandsferie.