Nytt toppbilde

Det sto om tideler på velodromen

Velodrom23 34061 2

Asbjørn Andersen (med mikrofon), superveteran og æresmedlem i Stjørdals- Blink Sykkel demonstrerer banesykkel og banesykling sammen med Geir Arve Farbu, som ble norgesmester på 1000 m bane som 18-åring i 1978. Lydhøre tursyklister og gjester bak. Alle foto: Tormod Kjensjord

Velodrom23 34054 2

Asbjørn Andersen t.v., superveteran og æresmedlem i Stjørdals- Blink Sykkel demonstrerer banesykkel og banesykling sammen med Geir Arve Farbu, som ble norgesmester på 1000 m bane som 18-åring i 1978.

Velodrom23 34058 2

Geir Arve Farbu underviste Tursyklistene i banesyklingens finesser. Etterpå viste han hvordan det gjøres i praksis. Geir Arve ble som 18-åring norgesmester junior på 1000 m bane med tida 1.15.

Anne-Grethe Jenssen lot seg ikke vippe av pinnen og forsvarte sitt klubbmesterskap fra 2022 med bravur da hun onsdag 6. september syklet enda fortere enn i fjor på 1000 m bane på Prestmoen velodrom og vant kvinneklassen på 1.43.0. Hun og Torild Aglen (1.44.7) har vekslet litt på å stå øverst på pallen (vi har ingen seierspall, men likevel), og selv om også Torild forbedret sin tid fra i fjor, ble det 2. plass. Vi hadde med to gjester utenfor konkurranse, Nina Rise Oddan og Anita Belsvik. Begge meritterte syklister og hyggelig at de ville bli med.

Paul Evjen måtte denne gang se seg slått av Bjørnar Hafstad (som ikke var med i 2022), men ikke med mer enn 4 tidels sekund. Bjørnar med 1.30.6 og Paul med 1.31.0 var de eneste som kom under 1.35, bortsett fra Morten Belsvik som var gjest utenfor konkurranse i herreklassen. Paul analyserte løpet etterpå og fant at han mistet tidelene i åpningen! Vi kan regne med at Hr. Evjen neste år blir farlig startrask. Utholdenhet har han fra før.

Dagfinn Albersen, Bjørn Tuflåt og Tor-Erik Ølmheim er i form: Dagfinn og Bjørn forbedret fjorårets tid med over fire og Tor-Erik med tre sekunder fra sist – det er ingen liten margin på bane. Antakelig har de trent.

En ekstra bonus var å få demonstrert en banesykkel (uten gir og bremser) og en innføring i banesyklingens finesser. Asbjørn Andersen og Geir Arve Farbu har tonnevis med erfarin både fra bane og alt mulig annet på sykkel. Geir Arve viste også hvordan banesykling gjøres i praksis da han suste rundt velodromen omtrent som i gamle dager da han 18 år gammel ble norgesmester på 1000 m bane på Valle Hovin i 1978. Det gikk unna på 1.15 dengang.

Våre gjester var rause nok til å ta seg av grillingen, og som alltid ble deg hyggelig prat over burgerne etter løpet. Samtidig benyttet vi anledningen til å hedre Paul som vant i 2022 ved å overrekke ham pokalen for fjorårets seier  – noe forsinket, men vel fortjent. Klubbmestere må innfinne seg på årsmøtet hvor denslags hyllest finner sted!

Vi er i de beste hender hos Stjørdals-Blink Sykkel som arrangerer stevnet som om vi var med i VM. Takk til Asbjørn Andersen (speaker, tidtaker), Geir Arve Farbu, Olav Sjøli (starter), Erik Sæter (rundeanviser), Rolf Einar Pedersen (service). Og framfor alt kjøkkensjef Marit Tidemann og husbond Helge Støre som legger alt til rette for oss.

TKj

 

Tursyklistenes klubbmesterskap 1000 m bane på Prestmoen velodrom 6. september 2023.

K 46-50

1 Anne-Grethe Jenssen 1.43.0

K 56-60

1 Torild Aglen 1.44.7

Gjester utenfor konkurranse: Nina Rise Oddan 1.35.3; Anita Belsvik 1.45.8

M 56-60

1 Roger Hagestuen 1.42.1

M 61-65

1 Bjørnar Hafstad 1.30.6

2 Håvard Eidnes 1.35.8

3 Hans Hansen 1.37.9

Gjest utenfor konkurranse: Morten Belsvik 1.34.6

M 66-70

1 Paul Evjen 1.31.0

2 Egil Haugen 1.35.1

3 Dagfinn Albertsen 1.38.0

4 Bjørn Tuflåt 1.39.1

M 71-75

1 Tor-Erik Ølmheim 1.40.9

2 Kjell Innset 1.47.7

Passeringstider og rundetider finner du her

Velodromen 2023 - her er syklistene

Vätternrundan 2023

IMG 4638

IMG 5208

Flott gjennomført Vättern 2023, som etter hvert viste se å være tett på 317 kilometer. Laget kom samlet i mål på slutt-tiden 12 timer og 46 minutter. Effektiv sykkeltid ble målt på Strava til 11 timer og 12 minutter. Det ga en snitthastighet på 28,2 km/t.
Foran fra venstre:
Kjell Mathisen, Egil Haugen, Hans Hansen og Thor-Erik Ølmheim.
Bak fra venstre: Egil Grenstad, Knut Arne Mørreaunet, Geir Petter Aune, Roger Hagestuen, Dagfinn Albertsen, Håvard Eidnes, Bjørn Tuflåt og Kjell Innset.

 

Årsmøtet: Kjell og Tor-Erik æresmedlemmer

eresmedlem nettversjon

Årsmøtet tar bølgen for nyutnevnte æresmedlemmer Kjell Thorvald Innset (t.v.) og Tor-Erik Ølmheim. Det beste av alt er at begge fortsetter ufortrødent i sine tillitsverv som sekretær og kasserer. Alle foto: TORMOD KJENSJORD

 

Kjell Thorvald Innset og Tor-Erik Ølmheim ble utnevnt til æresmedlemmer i Tursyklistene Trondheim under årsmøtet 14. februar 2023. En entusiastisk forsamling på godt over 40 frammøtte jublet over utnevnelsen som alle mente var på høy tid.

Kjell har vært sekretær i klubben i 22 år og Tor-Erik kasserer i 17. Men det er ikke fordi de klamrer seg til vervene! Det er fordi de fortjener tilliten ut fra det de står for og det de gjør for klubben. Sammen utfyller de hverandre til et formidabelt team og er de viktigste kreftene bak en veldrevet klubb det må være lov å si Tursyklistene er. 

Årsmøtet vedtok årsberetning og regnskap, som i 2022 er gjort opp med underskudd. Vi budsjetterer også med underskudd i 2023, men har fortsatt en solid bankkonto. Årsmøtet godkjente budsjettet for 2023, men fra en våken møtelyd kom det spørsmål om klubbøkonomien. Vi kan naturligvis ikke la underskudd spise opp hele beholdningen i løpet av noen år. Styret er i høyeste grad oppmerksom på det, men innstilte likevel på å videreføre aktiviteten fra 2022 inn i 2023. Så får vi se.

Årsmøtet vedtok bevilgning til Vätternrundan hvor billettprisen t/r Motala blir kr 700.- pr. deltaker mens klubben dekker resten opp til avtalt bussleie hos Nidaros Tour. Årsmøtet vedtok også å dekke utgifter til buss og drivstoff til årets tur til Siljan runt i Sverige.

Anne-Grethe Jenssen fikk sin velfortjente – og høythengende! - premie for seier i kvinneklassen under klubbmesterskapet på velodromen i Stjørdal sist høst. Torild Aglen stilte også og det ble sekundstrid om seieren. Begge oppfordrer flere av klubbens kvinnelige medlemmer til å bli med på et artig og uhøytidelig arrangement neste gang.

Av klubbens runde-år-jubilanter var seks 70-åringer møtt fram, og de fikk tradisjonen tro gavekort og hyllest fra forsamlingen.

De som var på valg ble gjenvalgt og styret består dermed av:

Leder: Tormod Kjensjord
Sekretær: Kjell Innset
Kasserer: Tor-Erik Ølmheim
Styremedlemmer: Atle Svea og Gørill Skatvold
Vara til styret: Ida Kvissel
Revisor: Vidar Lund
Valgkomité: Bjørn-Inge Haugan og Håvard Eidnes.

TKj

vinner nett

Bølgen 2: Anne-Grethe Jenssen med pokal hylles som vinner av klubbmesterskapet
på velodrom 2022. Premien ble overrakt av Tor-Erik Ølmheim (t.h.).

 

 jubilanter nettversjon

Bølgen 3: Tursyklistenes 70-årsjubilanter med sine velfortjente gavesjekker:
Fra v. Bjørn-Inge Haugan, Magnar Hernes, Einar Rædergård, Kjell S. Johansen,
Øivin Stav og Helge Kolbjørn Støre.

 

 

Også i 2012 var planen å kjøre samlet hele veien, unntatt Håkon Thomassen som var enig med seg selv om å prøve «et tidlig brudd». Den smånervøse stemningen på startplassen var derfor mer knyttet til regnvarselet for morgenkvisten - ikke hvilken gruppe vi havnet i- , men at det var varslet regn på morgenkvisten.

Men vi startet i 15 gode varmegrader – akkurat da Sverige startet sin batalje med England i fotball-EM. Vi merket ikke mye til det. Så da vi rullet inn på brosteinen i Gränna, var festen der omtrent som vanlig – til tross for at Sverige akkurat hadde gått på et bittert og ufortjent tap.

Vi nærmet oss Jönköping og köttbullar da vi fikk turens første punktering. Robert fikk for øvrig førsteklasses service i hallen i Jönköping, og fikk nytt dekk i tillegg til bullar och mos. Det nye i år var at vi holdt sammen også ut av Jönköping. Tor Ivar hadde naturlig rollen som kaptein. Han organiserte ti av de antatt sterkeste til å skifte på å dra. Selvsagt en glitrende taktikk for å få oss til å legge oss i selen. Resten skulle ligge bak og konsentrere seg om å henge på. Livet var herlig, veiene tørre, løypetraseen litt ny og trangere et stykke etter Jönköping. Syklene trillet jevnt. Vi holdt god fart. Noen av dem som ikke har vært med å sykle i felt før, fikk denne gysende feltfartsfølelsen som er så herlig. Hjo nærmet seg fortere enn forventet. Vi lå an til under elleve timer – ny rek!

Regndråpene vi møtte på vei ut fra en velsmakende tørket lasagne og kaffe, bekymret ikke mye – i starten. Men regnet vedvarte. Det var mye, det var kaldt, og vi var 13 mil fra mål – nesten halve rittet. Stemningen ble litt stillere i feltet. Tor Ivar måttet ta noen hyppigere turer opp og ned langs gruppa for å forsikre seg om at folk i det minste hadde det greit.

Så kom turens andre punktering. Resolutte menn tok tak, skiftet slange, blåste inn luft. Alt var OK. Ny frisk – i ti minutter... Ny punktering, like resolutte menn. Det skulle bli fire til før vi så målseglet. Enda vi var godt kledd, var kulda godt inne i skrotten. Vi var søkka blaute. Gleden var stor da vi endelig kunne skimte brua ved Askersund. Siste planlagte rast og 26 mil unnagjort. ”Bare” 4 mil igjen. Kaffe og sylteagurk smakte sånn måtelig, men det virket. Lørdag formiddag kl. 09.46 trillet vi inn mot medalje, kald pastasalat og gratis øl! Opptørkingen var så vidt begynt. Livet var i bedring. Og for dem som hadde sin førsteopplevelse med å sykle i felt, var det herlig. Det var brede smil å se. Vi hadde fulgt planen! Vi hadde holdt oss samlet! Det var det nye i år, men det var artig. Og i målområdet ventet Håkon. Han slo oss med en time, men også han hadde hatt et par punkteringer og følt seg ganske pjusk underveis.

Det var nok av dem i den 47. rundan. Arrangøren utbasunerte rekordpåmelding: 23.388 fra 46 ulike land. Tre av dem har deltatt alle 47 ganger! Over 10.000 debuterte.

Etter hvert ble det også rekordmange som brøt, og rekordmange som brøt som måtte vente rekordlenge på å bli tatt hånd om. Et forsøk på å glatte over i starten, gikk over i den klassiske øvelsen i å legge seg flat. Sikkerhetsapparatet var for dårlig for dem som brøt. Dette skal bli bedre.

Bedre kan også trafikksikkerheten bli. Kombinasjonen 20.000 syklister og tungtransport langs samme veien, er mildt sagt dårlig. Kampen for et bilfritt Vätternrundan i 2013 er ikke vunnet. Fortsatt blir vi oppfordret til å si vårt på Facebook-gruppa. Det går an å håpe.

Helga etter Vättern gikk Styrkeprøven. Flere var påmeldt med ”full pakke”, noen skulle stå på fra Lillehammer. Det ble kald tur det.

 Nå er Kjell Innset i gang med å organisere ny påmelding. Det er bare å hive seg rundt, for det må innrømmes: Vätternrundan er et høydepunkt i løpet av året.

Det er bare å begynne å glede seg!

Gunnar Syverud